fredag 16 september 2016

Den allvarsamma leken

Titel: Den allvarsamma leken
Författare: Hjalmar Södergerg
Läst: 2016-09-06 - 2016-09-16
Betyg: 3
Första meningen: "Lydia brukade bada ensam."

Jag skulle vilja se filmen Den allvarsamma leken, men man kan ju inte se filmen utan att ha läst boken. Så jag skaffade den som e-bok och läste på min nya letto. Jag fullkomligt älskar min letto men boken har jag lite mer sparsamma känslor för. Periodvis är den jättebra och periodvis blir det lite långtråkigt.

Det är en trolig men samtidigt omöjlig kärlekshistoria. Lydia och Arvid förälskar sig som unga, Arvid vågar inte binda sig och deras vägar skils. Arvid ser i tidningen att Lydia gift sig och träffar därefter Dagmar som senare blir hans fru. De har ett fungerande men kärlekslöst äktenskap.  
Efter många år möts Arvid och Lydia genom slumpen och deras gamla känslor för varandra får nytt  liv. Det blir en tid av fantastiska kärleksmöten, svartsjuka och svek.

Citat: "'Vad är lyckan?' Viskade hon. 'Det vet ingen,' svarade han. 'Eller den är något som man tänker sig och som inte finns. Och kan man ens tänka sig en ständig, evig lycka - evig måste den ju vara, annars skulle den förgiftas av tanken på slutet... Dina ädelstenar och pärlor skänkte dig ju inte lyckan?'"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar