lördag 9 juli 2016

Flickan som slutade tala

Titel: Flickan som slutade tala
Författare: Yasmine Ghata
Läst: 2016-07-09
Betyg: 4
Första meningen: "Yrke: Författare. Mamma fyllde alltid i den rutan i formuläret med ordet poet."

Flickan som slutade tala är en bok om författarens saknad efter sin döde far och hennes relation till mamman, poeten, mitt i sorgen. Vi får träffa sexåriga Yasmine som förstår så mycket mer än vad vuxna berättar och hennes verklighetsbild och känslor under mitt i saknaden. Även om det är ett mörkt ämne boken handlar om är den framför allt vacker; både språket och relationerna i boken är vackra. 

Citat: "När skolan var slut för dagen kom mamma och hämtade mig klädd i sommarkläder, samma som hon hade haft för ett år sedan, när han fortfarande levde. Leendet var inte detsamma, vintern hade dragit förbi och mejrat ner allt i sin väg. Och jag sprang henne inte längre obekymrat till mötes. Jag skred fram över marken med långsamma steg. Jag var sex år, och jag slutade springa. Benen jublade inte längre som andra barns. Pappa satt inte längre på huk med famnen vidöppen för att fånga upp mig och svinga mig i luften."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar