lördag 30 juli 2016

Eugen Kallmanns ögon

Titel: Eugen Kallmanns ögon
Författare: Håkan Nesser
Läst: 2016-07-25 - 2016-07-30
Betyg: 4+
Första meningen: "Jag lämnade Stockholm ungefär sju månader efter att min fru och dotter försvunnit."

Nesser är tillbaka! Jag hade totalt missat att den här boken var på gång men så lycklig jag blev när nyheten nådde mig. Är alltid på humör att läsa något av Håkan Nesser som är en av mina favoritförfattare och Eugen Kallmanns ögon får mig inte att ändra den uppfattningen, även om den inte är lika bra som hans bästa Himmel över London. 

Eugene Kallmanns ögon utspelar sig i staden K- med en högstadieskola som central punkt. Svenskläraren Eugene Kallmann dör under slutet på vårterminen och hans död har lämnat en skugga över skolan. Den nya läraren Leon börjar till höstterminen för att ersätta Kallmann och råkar hitta Kallmanns dagböcker i skrivbordet. Böckerna visar sig väcka fler frågetecken kring den mystiske Kallmann än svar. Vilken bakgrund har Kallmann egentligen och dog han en naturlig död eller blev han dödad? 
Historien berättas genom flera olika personer som bor i staden K- och alla har sina egna (för läsaren) intressanta problem och relationer. 

Jag tycker mycket om boken och berättarsättet. Boken tar upp viktiga frågor som grupperingar, främlingsfientlighet och ensamhet. En riktig bladvändare med filosofiska tankar - som ofta med Nesser. 

Citat: "Mitt liv påminner om någonting bortglömt som står och puttrar på låg värme ute i köket medan jag själv befinner mig i ett annat rum och försöker lösa korsord på ett språk jag inte begriper."








1 kommentar:

  1. Jag misstänkte att denna var bra, Nesser är ju oftast det :)

    SvaraRadera