lördag 23 april 2016

I väntan på Bojangles

Titel: I väntan på Bojangles
Författare: Olivier Bourdeaut
Läst: 2016-04-10 - 2016-04-23
Betyg: 4 +++
Första meningen: "Innan jag föddes arbetade min far med att jaga flugor med harpungevär, det berättade han själv för mig en gång."

I väntan på Bojangles är en speciell och livfull bok som handlar om en familj som vid första anblicken verkar härligt galna och lyckliga, men där bakom finns ett allvar om psykiskohälsa. 
Historien berättas genom pojkens ögon och genom hans kärlek till sina föräldrar; det slår mig när jag läser att barn ser det goda i sina föräldrar genom sin oskyldiga blick. Han ställer sig till och med frågan "Hur gör alla andra barn som kan leva utan mina föräldrar?" Genom mina vuxna ögon läser jag däremot om en disfunktionell familj som lever utanför samhället i sin egna bubbla full av fantasi och lögner. 
Vissa kapitel är från pappans dagbok där han berättar om sin otroliga kärlek till den speciella kvinnan som blir mamma till hans son. En kärlek så stark att han gör vad som helst för henne, vad konsekvenserna än blir.. 

Jag tycker mycket om boken, jag gillar verkligen all kärlek som leder den egentligen sorgliga historien. Jag har velat angående betyget men landar tillslut på en mycket stark fyra. Läs den!

Citat: "Hennes gränslösa personlighet fyllde hela mitt liv, den kröp in i varje skrymsle, färgade urtavlans alla timmar och slukade varje ögonblick. Jag hade tagit emot denna dårskap med öppna armar för att få ta den i min famn och fånga in hela hennes väsen med all den styrka jag hade, men redan då fruktade jag att en så ljuvlig dårskap inte kunde vara för evigt."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar