tisdag 2 februari 2016

Jorden runt med Lyran

Jag hade inte tänkt delta i någon utmaning i år, men samtidigt vill jag bredda min läsning så jag hoppar på Lyrans litterära resa. Första anhalten är Amerika. Vid varje anhalt har Lyran några böcker att välja mellan.

Mina tankar kring Amerikas val: Jag har Hausfrau här hemma i bokhyllan och Jag har det rätt bekvämt men skulle kunna ha det bekvämare är på väg hem till mig just nu. Tror att det blir novellsamlingen som jag kommer läsa, men vi får se, inland överraskar jag mig själv. Båda lockar men på olika vis, ska bli intressant att se vad mins medresenärer väljer och tycker om böckerna.

Resplanen: 

Amerika i februari
En bön för de stulna - Jennifer Clement (Mexico)
Hägern - Lise Tremblay (Kanada)
Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare - Lydia Davis (USA)
Hausfrau - Jill Alexander Essbaum - (USA)
Kaptenens verser - Pablo Neruda (Chile)
Axolotl - Julio Cortázar (Argentina)

Asien i mars
Hönan som drömde om att flyga - Sun-Mi Hwang (Sydkorea)
Irakisk Kristus - Hassan Blasim (Irak)
Aldrig bättre - O Thiam Chin (Singapore)
Brända skuggor - Kamila Shamsie (Pakistan)
Snöns rike -  Yasunari Kawabata (Japan)
Rismodern - Rani Manicka (Malaysia)

Afrika i april
Onåd - J.M. Coetzee (Sydafrika)
Vi behöver nya namn - NoViolet Bulawayo (Zimbabwe)
True murder - Yaba Badoe (Ghana)
Enstörig - Nina Bouraoui (Algeriet)
Drottning Pokou : Concerto för ett offer- Véronique Tadjo (Elfenbenskusten)
Alla borde vara feminister - Chimamanda Ngozi Adichie (Nigeria)

Europa i maj
Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksijevitj (Vitryssland)
Nora Webster - Colm Tóibín (Irland)
Misstag i Moskva - Simone de Beauvoir (Frankrike)
Flykten - Jesús Carrasco (Spanien)
Dikter och fragment - Sapfo (Grekland)
Väggen - Marlen Haushofer (Österrike) 






2 kommentarer:

  1. Spännande utmaning! Jag skulle behöva vidga vyerna och läsa mer från t.ex. Asien. Läste inget av någon asiatisk författare förra året. :o

    SvaraRadera