torsdag 14 januari 2016

Ljuset vi inte ser

Titel: Ljuset vi inte ser
Författare: Anthony Doerr
Läst: 2016-01-03 - 2016-01-14
Betyg: 5
Första meningen: "I skymningen regnar de från himlen."

Ljuset vi inte ser är en berörande bok om andra världskriget och hur människoöden påverkas av kriget. Vi får träffa den blinda flickan Marie-Laure som lever med sin pappa i Paris. Då Paris ockuperas flyt de till en släkting i Saint-Malo, men de är inte trygga där heller. Vi får även träffa den intelligenta barnhemmspojken Werner som går med i Hitlerjugen för att komma i  från barnhemmet och jobb i kolgruvan. 

Boken berättar historien om människan, inte bara kriget, och människorna beskrivs med värme. Det är en grym tid men i människorna finns det godhet och även en strimma hopp. 

Det är en tjock bok på nästan 600 sidor, betydligt längre än vad jag brukar läsa. Men jag tyckte mycket om boken, språket flöt på, kapitlen var korta och historien både spännande och berörande. Nu ska jag läsa några korta böcker igen men jag känner mig sugen på att ge mig på en ny tegelsten snart igen.

Citat: "Långsamt och tacksamt faller världen på plats igen. Utanför hörs ett lätt klirrande ljud, kanske skärvor av glas som faller ned på gatorna. Det låter både vackert och besynnerligt, som om det regnar ädelstenar från himlen."


(Rec.ex från Bookmark förlag)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar