tisdag 26 januari 2016

Bokslut 2015

Läsåret 2015 är slut och jag har äntligen fått till ett bokslut över året. Känslan under året har varit trög till och från och jag har inte haft någon direkt läslust, medan andra perioder har läsningen flutit på, även om de perioderna har känts kortare och färre. Under året har jag börjat med ljudböcker som jag tidigare haft lite svårt för, det har hunnit bli fem stycken och fler kommer det bli under 2016. Under året har jag totalt lyckats läsa 53 böcker, mycket nöjd är jag med det då mitt mål var 52 st! Mit mål för 2016 är 55 böcker.



Läslusten har som sagt gått upp och ned under året. Flest böcker blev det under årets sista månad då jag läst/ lyssnat på sju stycken, under februari och maj blev det endast två per månad.






Var fjärde bok jag läser är skriven av en man. Jag läser inte mest kvinnliga författare medvetet, men statistiken talar sitt tydliga språk. Kanske behöver jag tips på intressanta manliga författare :)




 

Jag har läst många bra böcker i år. Medelbetyget för samtliga böcker är 3,7. Flest böcker (27 st) har fått betyg 4, 8 st har fått betyg 5 och enbart en betyg 1.





Om jag ska plocka ut en bok som kan varit en av de bästa i år så väljer jag Tobakshandlaren. Den grep tag i mig både med språk och berättelse.

Det har även blivit några påbörjade men inte avslutade böcker under året som Ernest Hemingways Farväl till vapen. Kriget har inget kvinnligt ansikte är påbörjad under 2015 och ännu inte avslutad, det är tunga historier och livsöden som jag inte har kunnat läsa utan att känna att jag tyngs ned. Den får ligga till sig en tid till på nattduksbordet för att (förhoppningsvis) avslutas under 2016.

Jag ser fram emot många nya läsupplevelser under 2016. Jag har en hel del bokhyllevärmare som jag vill ta mig an som Kristina Sandbergs böcker om Maj. Jag hoppas även på många nya överraskande böcker som jag inte hade någon aning om att jag skulle läsa och förhoppningsvis beröras av.

De utmaningar jag var med i under 2015 gick inte så bra. 2016 tror jag att jag håller mig till målet 55 böcker sen får vi se om det dyker upp någon kortare utmaning som lockar under året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar