måndag 30 november 2015

Till min hemlige bokvän

Jag är med i Barnboksbloggens bokbyte jul. Bokbytet går ut på att jag ska skicka ett hemligt bokpaket till en deltagare och så får jag ett av någon annan, men jag vet inte vem :) riktigt spännande och roligt. 

Besvarar frågor som Barnboksbloggen tipsar om så att min hemlige bokvän kan lära känna mig bättre:

Frågor om böcker:

  • Vilken genre är du mest förtjust i?  
  • Jag tycker om relationsböcker med värme. Är det en genre? 
  • Favoritförfattare? Har du redan allt som de skrivit?
  • Favoriter....... Nina Bouraoui, Håkan Nesser och Jonas Karlsson. Ja, jag har alla böcker av dem.... 
  • Finns det någon genre eller författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
  • Det finns det säkert, men kan inte komma på en enda just nu. 
  • Finns det någon genre eller författare som du skyr som pesten?
  • Nej, jag avskyr ingen genre men väljer inte biografier. 
  • Vad är du ute efter när du läser? (verklighetsflykt, bildning, romantik, nya erfarenheter, äventyr, igenkänning, uppleva andra tider/världar…) försök beskriva så din hemliga bokvän får ett hum om vilken läsare du är.
  • Jag tycket om när böcker öppnar mina ögon eller väcker en känsla. Det är det och att fly verkligheten en stund är jag ute efter med min läsning.
  • Läser du på andra språk än svenska?
  • Läser  mest på svenska, men någon engelsk bok kan det bli till och från. 
  • Lyssnar du på böcker? I vilket format i så fall?
  • Jag lyssnar via Storytel när jag tränat. 
  • Har du någon önskebok?
  • Kanske någon bok som min hemlige bokvän gillar...
  • Samlar du på en viss sorts böcker? Har du någon lista på vad du saknar i samlingen?
  • Nej ingen samling. 
  • Har du något emot begagnade böcker?
  • Älskar begagnade böcker. Böcker ska läsas många gånger och av många, inte bara samla damm. 

Övriga frågor:

  • Vad gör du helst på fritiden?
  • Är med sonen eller läser. 
  • Är du kaffe- eller tedrickare? Vilken smak i så fall?
  • Jag dricker både kaffe och tea. Gillar fruktiga teer bäst. 
  • Vilken typ av godis gillar du? Favoritsnacks?
  • Mmmmmm jag är en gottegris och gillar allt! Men favoriterna är choklad och lakris. 
  • Vilken typ av godis gillar du inte?
  • Gillar allt! 
  • Är du allergisk mot något, eller finns det något du inte äter av annan anledning (t ex om du är vegan)?
  • Nej.
  • Favoritfärg?
  • Gredelin
  • Samlar du på något?
  • Nej inget mer än läsupplevelser. 
  • Har du någon pysslig hobby?
  • Bloggen är väll ganska pysslig :)
  • Vilken typ av filmer/teveserier och musik gillar du?
  • Min favoritserie är Gilmore Girls. 
  • Vad skulle du verkligen bli glad över att få i ett paket till jul?
  • Vet inte, jag vill bli överraskad :)
  • Vad skulle du bli mindre glad över att få i paket från din bokvän?
  • Jag blir glad för allt. 

Undrar du något min bokvän är det bara att fråga! 

God jul. 

2 kommentarer:

  1. Hej, hej!
    Din hemliga bokvän här.
    Det ska bli såå kul att klura ut en bokig julklapp till dig.
    Med vänlig hälsning, :-)

    SvaraRadera