måndag 2 november 2015

Dagarna med farmor

Titel: Dagarna med farmor
Författare: Frédérique Deghelt
Läst: 2015-10-30 - 2015-11-02
Betyg: 5
Första meningen: "Så fort Jade hade fått höra vad som hänt bestämde hon sig för att hämta henne."

Dagarna med farmor är en fantastisk berättelse om kärlek; dels om kärleken mellan en farmor och hennes barnbarn, dels om den romantiska kärleken och dels om kärleken till läsandet. 

Dagarna med farmor handlar om Jade som hämtar sin farmor för att rädda henne från att bo på äldreboende och istället bo med henne i Montmarte. Det är inte alltid lätt för kvinnorna att anpassa sig till den nya tillvaron tillsammans. Farmodern långt från sin vackra trädgård och Jade måste plötsligt anpassa sig till någon annan i sitt liv. Deras sammanboende ger dem båda nya lärdomar både om varandra och sig själva, det är något som händer inom dem när dessa två generationer möts...

Citat: "I kärleken är det ännu viktigare än annars att välja tystnad före ord. Jag njuter av stundenoch glädjer mig åt tystnaden för att besvärja tiden."

Citat 2: "När jag läste kände jag ibland samma upphetsning, samma längtan som gav fjärilar i magen. Jag var instängd i mitt trygga liv, i en trög och lugn kropp, men i dess inre slumrade en vulkan. Skulle marken aldrig explodera?"




2 kommentarer:

  1. Jag läste den här boken för ett par somrar sedan och tyckte den var en fin läsupplevlese. Mysig bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mysig är ett bra ord för boken!

      Radera