torsdag 22 oktober 2015

Rosa Candida

Titel: Rosa Candidia
Författare: Audur Ava Olafsdottir
Läst: 2015-10-18-2015-10-22
Betyg: 4
Första meningen: "Eftersom jag står i begrepp att lämna landet och det kan vara svårt att veta exakt när jag kommer tillbaka, tänker min sjuttiosjuårige far göra sista middagen minnesvärd och laga någonting från mammas handskrivna receptsamling, någonting som mamma skulle ha kunnat laga vid ett liknande tillfälle"

Rosa Candidia är namnet på en speciell åttabladig ros som huvudpersonen, Isländske Lobbi, tar med sig på sin resa från sitt växthus på Island till en historisk klosterträdgård i södra Europa. Lobbi är 22 år, han har en dotter med en kvinna han tillbringar en halv natt med, en omtänksam far, en död mor, en autistisk tvillingbror och en stor kärlek till rosor och språk. 

Jag tyckte mycket om att läsa Rosa Candidia, språket är lättsamt och samtidigt innehållsrikt. För mig handlar boken om att lära känna sig själv, om att åka bort, långt bort, för att hitta hem... 

Citat: "Jag kör rakt mot solen, lättare kan det inte bli. Kanske söker jag fortfarande mig själv, men jag vet i alla fall vart jag är på väg."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar