söndag 4 oktober 2015

Min mors tystnad

Titel: Min mors tystnad
Författare: Lizzie Doron
Läst: 2015-09-27 - 2015-10-04
Betyg: 4
Första meningen: "Jag kom hem sent på kvällen."

Jag tyckte mycket om Dorons bok "Varför kom du inte innan kriget?" som handlar om Lizzie Dirons uppväxt i utkanten av Tel Aviv och om hennes mor som överlevt fångläger under andra världskriget. I fortsättningen "Min mors tystnad" försöker Lizzie Doron finna svaren om sin far som hon inte vet något om; under hela uppväxten har mamman tigit om allt som har med pappan att göra.
I vuxen ålder börjar pusselbitar falla på plats och sakta växer en levnadshistoria fram. I boken skildras även fina och viktiga vänskapsband, om att finnas i vårt och tort för varandra även om man inte ses i vardagen för att man har ett band till varandra.

Citat: "I mitt huvud uppstod en vild virvel av dåtid och nutid, världar som inte hörde samman blandades. Jag såg mig om och var samtidigt åtta och femtiofem år gammal."






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar