onsdag 7 oktober 2015

I skymningen sjunger koltrasten

Titel: I skymningen sjunger koltrasten
Författare: Linda Olsson
Läst: 2015-10-05 - 2015-10-07
Betyg: 4
Första meningen: "Vinden hade drivit upp från Stadsgårdskajen och tagit fart när den slog i den branta klippväggen på sin väg söderut."

Det är bara att konstatera: jag gillar allt Linda Olsson skriver! I skymningen sjunger koltrasten är en fin roman om vänskap och om hur en liten till synes obetydlig handling kan rädda någon; ett hej är inte alltid bara ett hej... 

I skymningen sjunger koltrasten handlar om tre grannar som alla lever ensamma i sina lägenheter. Var och en med sin egen historia. Vi får möta den varma änkemannen Otto som lever med sina böcker, mystiske Elisabeth som gömmer sig i mörkret och serietecknaren Elias som försöker dölja en del av sig själv.  Allt börjar med en leverans som kommit fel och dessa tre individers vägar möts. 

Jag tyckte mycket om litteraturreferenserna i boken och känslan av den tröst som böcker kan ge. Jag skapade en lista på Boktipset (listan heter Koltrasten) över alla böcker som nämns så att jag kan läsa dem om andan faller på. 

Citat: "De första tonerna av en koltrast sårbara och ändå triumferande sång. Ljudet är dämpat, det lät som om det kom från gården på baksidan av huset. Men det var absolut rent och klart, en jubelsång. Och så fyllt av livsglädje.


2 kommentarer:

  1. Skulle du vilja mejla din epostadress till mig - jag har en Augustpriset Live-fråga till dig :-)

    ugglanoboken@telia.com

    SvaraRadera
  2. Jag har läst ett par av Olssons böcker. Nu påminner du mig om att jag vill läsa fler.. :)

    SvaraRadera