söndag 13 september 2015

Tobakshandlaren

Titel: Tobskshandlaren
Författare: Robert Seethaler
Läst: 2015-09-07 - 2015-09-13
Betyg: 5
Första meningen: "En söndag på sensommaren 1937 drog ett ovanligt åskväder över Salzkammergut och det skulle ge Franz Huchels liv, som fram till denna dag hade gått sin gilla gång, en lika plötslig vändning."

Tobskshandlaren utspelar sig i Wien under 1938, en orolig tid i Europa. Den 17-årige pojken Franz lämnar sin mor och sin trygga alpby för att arbeta i en tobaksaffär i Wien för att försörja sig. Vi får följa Franz i hans kliv in i vuxenvärlden; hans första kärlek, hans funderingar och drömmar och hans oro kring det politiska läger i Europa. Jag kan inte annat är bli förtjust i Franz och hans till en början naiva sätt att se verkligheten.  

Tobakshandlaren berättar ett utklipp ur Europas mörka historia på ett lättläst och vacket vis, läs den!

Citat ur ett brev från Franz mor: "Mitt hjärta krossas när jag hör att du ibland är sorgsen. Vad kan jag säga till dig? Det finns lika många former av sorg som det finns livstimmar. Och sannolikt några till. Det kvittar om du vet varifrån den ena eller andra sorgen kommer. Den tillhör våra liv. Om du frågar mig så tror jag att också djur är sorgsna. Och kanske även träden. Men inte stenarna. De ligger bara där och gör ingenting. Men vem vill väll det?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar