måndag 13 juli 2015

Varför kom du inte före kriget?

Titel: Varför kom du inte före kriget?
Författare: Lizzie Doron
Läst: 2015-07-09 - 2015-07-13
Betyg: 5
Första meningen: "På en hög kulle, någonstans i det avlägsna Europa, stod ett slott och där bodde en kungafamilj."

Varför kom du inte före kriget? är en kortroman där varje kapitel är som en egen berättelse av ögonblick och minnen. Dottern Elisabeth berättar om sin mor Helena och deras liv i Israel dit Helena kom som överlevare efter förintelsen. Jag blir mycket fäst vid denna starka och levnadsglada kvinna som kämpar i vardagen med huvudet hög men med fötterna på marken. 

Berättelsen med mycket mörker berättas med en fin lättsamhet och en gnutta humor. Berättelsen berör mig djupt och jag blir mycket nyfiken på att läsa mer av Lizzie Doron. 

Citat: "Längst in på hyllan låg en gammal resväska, med ett litet rostigt lås och spindelnät. Låset höll inte för mina försök att öppna det utan upplöstes i damm. Resväskan öppnades med ett gnisslande som gav mig gåshud, som för att varna inkräktaren för dess innehåll. Gnisslandest var befogat. Resväskan innehöll larver, maskar och en randig dräkt som bestod mer av hål än av tyg, en gul davidstjärna, sandaler och lukten av död."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar