måndag 4 maj 2015

Tematrio - Kalas

Denna vecka ställer Lyran till med kalas i sin trio: Berätta om tre böcker där man firar något.

Där Lucy får ett brev från sitt liv när hennes 30-årsdag närmar sig. Hennes liv visar sig vara en liten illaluktande man som vill hjälpa Lucy och hennes trettioårsåfirande blir minst sagt minnesvärt. 

2) En dag till skänks - Anna Gavalda
I denna fantastiske kortroman rymmer tre syskon från ett tråkigt bröllop för att söka upp sin yngre bror. Det blir en skimrande dag för syskonen, en dag till skänks. 

3) Dagarnas skum - Boris Vian
I denna mycket speciella roman möter Colin den sköna Chloé på en fest och blir blixtförälskad. De gifter sig och ställer till med ett av de mest fantastiska sagobröllop jag läst om med präster som dansar ringdans, kristallballonger och med moln som doftar koriander och bergsgräs. 




15 kommentarer:

  1. Sagobröllopet låter ju alldeles fantastiskt! Kristallballonger - något sånt skulle jag vilja se :-)
    Men Ahern tyckte jag var ett enda stort dravel, när jag läste en bok om någon tjej som dog (P.S. Jag älskar dig hette den nog).

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Idel nya böcker, men Gavalda har jag läst annat av och gillat :)

    SvaraRadera
  4. Vian låter ju fantastisk! tack för bra tips!

    SvaraRadera
  5. Gavaldas kortroman hade jag glömt. Tack för påminnelsen!
    Dagarnas skum såg jag som film för något år sedan. Tror nog att boken är bättre, även om filmen bitvis var bra.

    SvaraRadera
  6. Ser man på, tre böcker jag inte kände till innan.

    SvaraRadera
  7. Mitt liv och jag låter som en häftig bok.

    SvaraRadera
  8. Jag har tyvärr inte läst någon av dina, får ta de som tips.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dessa, men jag Cecelia Ahern kan jag tänka mig att läsa mer av.

    SvaraRadera
  10. Inte läst dessa, men tar till mig titeln av Gavalda - tack för bra tips! :)

    SvaraRadera
  11. Tänk så många kalas jag missat! Tre alldeles okända böcker för mig.

    SvaraRadera
  12. Jag känner inte till nån av dom tre men boken med kristallballonger blir jag lite nyfiken på:).

    SvaraRadera
  13. Ah, bröllopsfesten i Dagarnas skum, det var ju helt rätt! Blir nyfiken på de andra två i ditt urval.

    SvaraRadera
  14. Tre böcker jag inte läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera