torsdag 14 maj 2015

Den drunknade

Titel: "Den drunknade"
Författare: Therese Bohman
Läst: 2015-05-14
Betyg: 3+
Första meningen: "Tåget är precis i tid när det rullar in på perrongen."

Den drunknade handlar om Marina som en sommar hälsar på sin syster Stella och hennes Sambo Gabriel i Skåne. Under de varma sommarveckorna kommer Marina nära Gabriel samtidigt som hon kommer längre från sin syster. Del två av boken kommer med höst, regn och obehag. Inget är som Marinas tidigare besök; vad har hänt med Stella och hur var Stella och Gabriels relation egentligen?

De drunknade är en bra och obehaglig relationsroman som lämnar mig med kalla kårar.

Citat: "Hans ansiktsutryck är annorlunda nu, mjukare, hans röst också, och blicken på mig äntligen den sorts blick jag vill ha. Jag nickar, tänker att jag vill att det ska vara så här, att han ska dra fram fler böcker ur sin bokhylla, räcka dem till mig, titta på mig med sin snälla blick och vilja att jag ska förstå. Jag tänker att jag verkligen vill förstå."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar