måndag 16 mars 2015

Paradisbaden

Titel: Paradisbaden
Författare: Akli Tadjer
Läst: 2015-03-15 - 2015-03-16
Betyg: 4 
Första meningen: "När klockan slog fem fick jag ett sms från Leila som tyckte att vi skulle spara tid om vi träffades utanför metrostationen Père-Lachaise klockan sju i stället för på mitt jobb."

Paradisbladen är en fransk må-bra-bok som bjuder på både värme och humor. 

Adèle är singel och arbetar som begravningsentreprenör hon längtar efter tvåsamheten. På hennes 30-årsfest, som den perfekta systern ordnat, känner hon sig vilsen men så får hon syn på Léo, hans leende genomborrar hennes hjärta och hon är fast. Historien handlar om Adèle och hennes kärlek till Léo, om hennes osäkerhet, om olikheter och den handlar om hennes längtan efter att älskas helt och fullt.

Jag kan inte låta bli att förundras över att Akli Tadjer, som är man född 1954, lyckas bättre än många kvinnor att gestalta en 30-årig kvinna och alla hennes nycker så väl. 

Citat "Jag tycker om att gå i regnet, det känns som om det tvättar bort stadens smuts och föroreningar. Jag tycker om regn därför att det förstör de eleganta damernas frisyrer och får mitt stripiga, torra och färglösa hår att locka sig. Jag tycker om att gå i regnet, eftersom folk håller sig inne och jag kan hoppa i vattenpölarna och det är det bästa jag vet."


(Ett Rec.ex från Sekwa) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar