lördag 7 mars 2015

Adams arv

Titel: Adams Arv
Författare: Astrid Rosenfeld
Läst: 2015-02-22 - 2014-03-06
Betyg: 4
Första meningen: "Börjar man skriva för att det finns någon man vill berätta allt för?"

Den tredje boken i min Tyska vinter är avslutad; nu är jag redo för våren.

Adams arv är en mycket bra och lättläst bok om andra världskriget och hur det påverkar människor än idag. Boken består av två historier, Eddies och Adams. Eddies historia är i nutid och han är en sökande person med en minst sagt speciell uppväxt. Eddie får hela livet höra att han är så lik sin morfars bror Adam. När mormodern dör finner Eddie en text som Adam skrivit på mormoderns vind (en plats som är central i boken) och deras vägar vävs samman. Adams historia är en kärlekshistoria om liv och död. En historia om hur judiske  Adam under andra världskriget lyckas byta till en arisk identitet och reser till Polen för att finna sin livs kärlek, Anna.

Adams arv berättar om andra världskriget och dess grymhet på ett sätt som jag inte läst tidigare. En mörk historia berättas med ett lättsamt språk och med kärleken som drivkraft. Jag vann boken i somras under fotbolls-VM då förlaget Thorén och Lindskog anordnade tippning och jag lyckades gissa rätt i en match. Jag är extra glad för vinsten nu när jag läst boken och blivit berörd. 

Citat: "Det finns naturkatastrofer, orkaner och jordbävningar. Men det vi upplever här är ingen naturkatastrof, utan människors verk."

Citat om varför Adam är beredd att offra allt för att finna Anna: "När hon ser på mig, då är för ett ögonblick... Det är som om jag inte... Nej, som om jag är en jätte... för stor för att kunna se mig själv. Det finns inte en enda spegel där hela jag skulle få plats. Det är som om hela världen för ett ögonblick vilar i mig. Kontinenter, berg och floder och miljontals fåglar som stiger mot himlen i mig."




Adams arv passar bra in för att bocka av nr 35 i Kaosutmaningen: "Läs en bok vars titel är en allitteration (det vill säga: alla ord börjar på samma bokstav)."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar