onsdag 18 februari 2015

Tematrio - Sjukdomar /Sjukhus

Denna veckan i Lyrans Tematrio är temat sjukdomar alternativt sjukdomar: Berätta om tre böcker som handlar om sjukdomar och/eller utspelar sig på sjukhus.

Min första tanke på detta tema var "jag har inte läst några sjukhusböcker", men sen kom jag på att jag läst om cancer, eller kanske snarare köpt böckerna om att förlora någon i den fruktansvärda sjukdomen, så här är min trio:

1) En ovärdig dotter - Justine Levy
En vackert skriven bok om att förlora sin mamma i cancer, samtidigt som huvudpersonen själv väntar barn. Den här boken berörde mig djupt. Ett citat från boken som exakt beskriver min egen känsla är:
"När jag kom ut på gatan är allt som vanligt ingenting har förändrats, människor skyndar fram, de är på väg hem. Vart har jag en plats nu, i en värld utan mamma?"

2) Förr eller senare exploderar jag - John Green
En bok som förekommit i många trion. Men den är fin och hoppfull sitt tunga ämne till trots. 

3) I kroppen min - Kristian Gidlund
Om Kristian Gidlunds kamp mot magcanser. Det är en av de böcker jag köpt, men inte vågat/orkat läsa, men en dag ska jag...

10 kommentarer:

  1. I kroppen min har jag läst, men det var så tungt att jag helt enkelt inte klarar av att läsa uppföljaren. Förr eller senare exploderar jag läser jag just nu.

    SvaraRadera
  2. En ovärdig dotter finns i min olästa-böcker-hög, kanske det är dags att läsa den nu.

    SvaraRadera
  3. Förr eller senare exploderar jag är en helt fantastisk bok. Gidlunds bok har jag på läsplattan så den skall jag läsa framöver.

    SvaraRadera
  4. "En ovärdig dotter" har jag läst om då den kom ut, men sedan glömde jag bort den. "Förr eller senare exploderar jag" har jag inte läst, litegrann säkert för att det blev så himla mycket snack om den. Jag har svårt för att läsa hypade böcker som alla pratar om (ja, jag vet att det är knäppt...). Gidlunds bok läste jag på hans blogg medan han levde och hans kåserier/skriverier berörde mig djupt.

    SvaraRadera
  5. Har läst om den sista och känner inte till de andra i din trio.

    SvaraRadera
  6. de två första har jag läst. den tredje vågar jag inte riktigt

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst någon av dina tre och tror inte jag vågar, skulle nog gråta floder.

    SvaraRadera
  8. Tror aldrig jag gråtit så mycket som under den sista tredjedelen av Förr eller senare...

    SvaraRadera
  9. Förr eller senare exploderar jag har jag på min boktolva så i år ska den bli läst.

    SvaraRadera