onsdag 7 januari 2015

Det där som nästan kväver dig

Titel: Det där som nästan kväver dig
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Läst: 2014-12-29 - 2015-01-07
Betyg: 4
Första meningen: "Första gången det var inbrott hos oss var det grannen, Osita, som klättrade in genom matsaksfönstret och stal teven, videon och Purple Raib- och Thriller-videorna pappa haft med sig från Amerika."

Det där som nästan kväver dig är min första bok av Chimamanda Ngozi Adichie och jag gillar det jag läser. Jag tycker om att bekanta mig med en författare via noveller och den här samlingen bjöd på hela känsloregistret. Jag har fnissat, jag har gråtit, jag har läst nyfiket och jag har fascinerats. Det som knyter samman novellerna är att samtliga handlar om nigerianska kvinnor och deras olika livsöden. Som läsare får man möta många starka kvinnor som på olika vis berör mig. Jag rekomenderar Det där som nästan kväver dig varmt! 

Jag prickar även av en punk i kaosutmaningen med denna: "Läs en novellsamling". Bokåret 2015 börjar bra!

Citat: "Kvinnans gråt är privat, som om hon utför en nödvändig ritual som inte angår någon annan."





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar