onsdag 3 december 2014

Vart tog all denna kärlek vägen?

Titel: Vart tog all denna kärlek vägen?
Författare: Käbi Laretei
Läst: 2014-12-01 - 2014-12-03
Betyg: 3
Första meningen: "Kära Käbi Laretei, Mitt yrke lär ju räknas bland de så kallade fria men det måste betecknas som den allra blodigaste ironi."

Vart tog all denna kärlek vägen? Är en bok om Ingmar Bergmans och Käbi Lareteis kärlekshistoria. De var gifta i tio år, i boken får vi bevittna de fem första åren. Det var ett speciellt äktenskap mellan dessa konstnärer som hade stor passion för sina yrken men även för varandra. Boken är en samling av några av deras brev till varandra och utdrag ur Käbis "svarta anteckningsbok", där hon skriver om sitt äktenskap och sitt konstnärskap men även om mörkare känslor som svartsjuka, rädsla och trötthet.
Jag tyckte boken var intressant och fin med mycket kärlek, men frågan kvarstår vart tog all denna kärlek vägen?

Citat: "Förr var jag ensam och då var jag frusen, jag gick i tjocka tröjor och i läderjacka. Nu har du kommit in i mitt liv, och jag behöver inte så tjocka tröjor. Och nu, även när vi är på avstånd, är du ändå helt närvarande."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar