måndag 6 oktober 2014

Stad av glas

Titel: Stad av glas
Författare: Paul Auster
Läst: 2014-10-02 - 2014-10-06
Betyg: 4
Första meningen: "Det var en felringning som var början på alltihop, telefonen som ringde tre gånger mitt i natten och så rösten i andra änden som frågade efter någon som inte var han."


Pocketlovers Tre på tre utmaning ska jag läsa Paul Austers New York trilogi och nu är del ett, Stad av glas, läst. Jag tycker mycket om denna speciella bok men jag har svårt att greppa den. Stad av glas handlar om författaren Quinn som efter tre felringningar utger sig för att vara personen som uppringaren söker - detektiven Paul Auster. Telefonsamtalet resulterar i att Quinn ger sig in ett fall som påverkar honom djupt, historien tar många vändningar och på vägen vet jag inte om han tappar eller faktiskt finner sig själv. Historien väcker många frågor men ger väldigt få svar, som läsare får man ingen klarhet i själva historien och när den är slut finner jag mig förvirrad men samtidigt så känner jag mig nöjd. Det är en bra bok och jag uppskattar verkligen att följa med i Quinns tankegångar  och i hans sökande efter svar.

New York triologin består av tre fristående delar, genom läsningen kommer nog bara fler frågor väckas men inga svar ges. Det ska bli spännande att se hur de andra delarna är och om de har någon röd tråd mer än staden New York.

Citat "Vilse inte bara i staden utan även inom sig själv. Varje gång han tog en promenad kände han det som om han ginge ifrån sig själv, och genom att överlämna sig åt gatornas rörelse, genom att reducera sig själv till ett iakttagande öga, kom han undan kravet att tänka, vilket mer än någonting annat gav honom ett slags ro, en välgörande inre tomhet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar