lördag 18 oktober 2014

Det låsta rummet

Titel: Det låsta rummet.
Författare: Paul Auster
Läst: 2014-10-13 - 2014-10-18
Betyg: 4
Första meningen: Det tycks mig nu som om Fanshawe alltid funnits. 

Den sista och avslutande delen av Paul Austers New York triologi var ett nöje för mig att läsa. Det låsta rummet handlar om en man vars barndomsvän försvinner spårlöst och även om de inte haft kontakt sedan de var små så kommer barndomsvännen och hans försvinnande få en avgörande roll för huvudpersonens liv. 

Hela triologin har en mystik över sig som jag gillar och denna del var den jag tyckte bäst om. Genomgående för alla tre böcker så är huvudpersonerna ensamma män med röda anteckningsböcker som söker någon sanning. I deras letande tappar de bort den de en gång var och hela deras tillvaro förändras. Jag gillar hur författaren leker med läsaren genom återanvändandet av namn och att han på ett rakt sätt skriver snåriga historier.  

Hela New York triologin får betyg 3+ av mig där det är del två som sänker det totala betyget. För de som uppskattar en viss sorts spänning uppblandad med existensiella tankar och som inte kräver svar rekomenderar jag denna triologi. 

Citat:"Endast mörkret har makt att få en människa att öppna sitt hjärta för världen, och mörker är vad som fyller mig när jag tänker på vad som hände."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar