lördag 25 oktober 2014

Den andra kvinnan

Titel: Den andra kvinnan
Författare: Therese Bohman
Läst: 2014-10-19 - 2014-10-25
Betyg: 4
Första meningen: "November har lagt sig till ro över Norrköping, det har varit dimma hela hösten."

Den andra kvinnan handlar om en ung kvinna som inte känner sig hemma någonstans, hon drömmer om att bli författare men arbetar i köket på ett sjukhus mellan skrivarkurserna på universitetet. Hon är trött på staden hon lever i och hon känner att hennes vänner inte förstår henne. På en studentfest träffar hon en ny vännina som är som en frisk fläkt i höstdimmiga Norrköping och i samma veva inleder hon en relation med en gift överläkare på sjukhuset. Plötsligt är inte allt lika trist längre, men känslan av ensamhet och rotlöshet finns kvar. Ett citat som jag fastnade för angående att känna sig annorlunda och att inte passa in är "Så kände jag ofta: att alla andra var likadana och jag var dramatiskt annorlunda."
Jag tycker verkligen om boken, språket är lättläst trevligt och jag känner med huvudpersonen. Hon är sökande och undrar när hennes "riktiga" liv ska börja.
Boken utvecklar sig inte som jag trodde men den slutar bra och med en känsla av hopp. 

Citat:"Plötsligt får jag en bild av att jag håller mitt eget öde i händerna. Att jag väger ja mot nej, att det är vid exakt det här ögonblicket jag har möjligheten att få saker att förändras."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar