lördag 2 augusti 2014

Rent spel

Titel: Rent spel
Författare: Tove Jansson
Betyg: 4+
Första meningen: Jonna hade en lycklig egenskap; att varje morgon vakna som till ett nytt liv som oförbrukat och alldeles rent sträckte sig framför henne ända till kvällen, sällan beskuggat av gårdagens bekymmer och misstag. 

Jag tycker väldigt mycket om Tove Jansson, att läsa hennes böcker ger mig alltid en känsla av värme och trygghet. Jag fullkomligt älskade "Sommarboken" och "Lyssnerskan" som båda stannat kvar i mig efter läsningen som fina minnen. 

Rens Spel handlar om Jonna och Mari och deras gemensamma liv. På typiskt Tove Jansson vis är varje kapitel som en novell även om de hänger i hop. Jag tyckte mycket om att läsa boken och den gav mig den varma känsla som jag förväntade mig men ändå blev det inte en full femma i betyg. Denna bok påverkade inte mig på samma sätt som de tidigare böckerna som jag läst av Tove Jansson. Men det är en mycket bra och fin bok! 

I år när Tove Jansson skulle fyllt 100 år så tänkte jag läsa hennes samtliga vuxenböcker, vi får se om jag lyckas. 

Citat:"På natten gick hon ut på backen, inte ett moln störde stjärnhimlen. Allting var bra."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar