tisdag 15 juli 2014

Tematrio - Franska romaner

Denna vecka uppmanar Lyran (Lyrans Noblesser: Tematrio - Franska romaner) i sin tematrio att berätta om tre franska romaner till deras nationaldags ära. Mitt huvud börjar direkt gå på högvarv jag älskar fransk litteratur och så ska jag bara välja tre böcker, svårt! Tillslut blev det så här i alla fall:


1) Kärlekens geografi -Nina Bouraoui 

Kärlekems Geografi var den första boken jag läste av Nina Bouraoui och det var kärlek direkt! Hon skriver så fantastiskt vackert. Boken handlar om en författare och hennes kärlek till en yngre man som hon har ett sorts långdistans förhållande med. Boken är sprängfylld av känslor och fantastiska citat.


2) Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska - Claire

Castillon 

En novellsamling om kärlek. Claire skriver underbara noveller med brutala och överraskande avslutningar. Novellerna är raka och ibland hemska men jag blir underhållen och gillar det verkligen. 


3) Jag önskar att någon väntade på mig någonstans - Anna Gavalda

Gavalda är en av mina första fransyskor. Novellsamlingen med den fantastiska titeln är en samling med korta tänkvärda noveller som lever kvar i mig långt efter att jag läst dem. 




4 kommentarer:

  1. Vilken fin trio du har valt. Castillions noveller tycker jag är otäckt bra, hennes bubblor är en av de finaste novellsamlingar jag läst. Otäck men bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tyckte också mycket om Bubblor. Gillar hur varje novell är att kliva in i olika personers "bubblor".

      Radera
    2. Jag har skrivit om mina tankar här: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/2012/03/bubblor.html

      Radera
  2. Jag inser att jg läser väldigt lite fransk litteratur, tack för tips!

    SvaraRadera