söndag 13 april 2014

No och Jag

Titel: No och Jag
Författare: Delphine De Vigan
Läst: 2014-04-07 - 2014-04-13
Betyg: 3

No och jag handlar om överintelligenta Lou som kämpar med alla tankar och funderingar som snurrar i hennes huvud. Hon träffar hemlösa och trasiga No, flickorna får ett speciellt band även om de är tillsynes helt olika. Boken handlar om deras relation, om att hitta sig själv, om att sortera sina tankar och om att växa upp i avsaknaden av föräldrars kärlek. Den börjar fantastiskt, Lou är en intressant karaktär som direkt väcker mitt intresse och författaren skriver fint och boken är full av citat. Men under bokens gång händer något, författaren blandar in för många tragiska händelser och historien tappar gnistan. Jag hade önskart att Lous karaktär och hennes fantastiska tankar hade fått bära historien ända in till sista sidan. No och jag började på betyg 4+ men landade tillslut på en 3a. 

Citat "Det finns en sak jag stör mig på med livet, en sak man inte kan göra något åt: det är omöjligt att sluta tänka. När jag var liten tränade jag mig på det varenda kväll, jag låg i sängen och försökte tömma huvudet på tankar, jag jagade bort dem en efter en innan de hann formas till ord, jag ryckte upp dem med roten, jag utplånade dem vid källan, men jag stötte alltid på samma problem: att tänka på att sluta tänka, det är fortfarande att tänka. Och det kan man inte göra något åt."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar